Transcatheter tricuspid edge-to-edge repair (T-TEER) reduces tricuspid regurgitation to moderate or less in approximately 81-88% of patients, improving functional status and quality of life.
Does T-TEER improve outcomes in patients with severe, symptomatic tricuspid regurgitation at high surgical risk?
T-TEER represents a safe and effective minimally invasive treatment option for patients with severe, symptomatic tricuspid regurgitation at high surgical risk.
Severe tricuspid regurgitation (TR) is a common right-sided valvular disease associated with a substantially increased risk of morbidity, hospitalization, and mortality. Transcatheter tricuspid edge-to-edge repair (T-TEER) is a minimally invasive therapy for patients with severe, symptomatic TR at high surgical risk. By approximating the valve leaflets, T‑TEER reduces regurgitant volume, improves right heart hemodynamics, and interrupts the progressive cycle of right ventricular dilation and worsening TR. Studies and registry data show that approximately 81-88% of patients treated with T‑TEER achieve a reduction of TR to moderate or less, accompanied by sustained improvements in functional status, quality of life, right heart remodeling, and reductions in heart failure-related hospitalizations. Early analyses also suggest beneficial effects on renal and hepatic function. Therefore, T‑TEER represents a safe and effective treatment option for patients with severe TR who previously had limited therapeutic options. Die schwere Trikuspidalinsuffizienz (TI) ist eine häufige rechtsseitige Klappenerkrankung, die mit einem relevant erhöhten Risiko für Morbidität, Hospitalisierung und Mortalität einhergeht. Die kathetergestützte „Trikuspidal-Edge-to-Edge-Rekonstruktion“ (T-TEER) ist eine minimal invasive Therapie für Patienten mit schwerer, symptomatischer TI und hohem chirurgischem Risiko. Durch Approximation der Klappensegel reduziert T‑TEER das Regurgitationsvolumen, verbessert die rechtskardiale Hämodynamik und unterbricht den fortschreitenden Zyklus von Rechtsherzdilatation und TI-Zunahme. Studien und Registerdaten zeigen, dass bei etwa 81–88 % der mittels T‑TEER behandelten Patienten eine Reduktion der TI auf allenfalls mittelschwer erreicht wird, begleitet von nachhaltigen Verbesserungen von funktionellem Status, Lebensqualität, rechtskardialem Remodeling und einer Reduktion herzinsuffizienzbedingter Hospitalisierungen. Erste Analysen deuten zudem auf positive Effekte auf Nieren- und Leberfunktion hin. Die T‑TEER stellt somit eine sichere, wirksame Therapieoption für Patienten mit schwerer TI dar, die früher nur begrenzte Behandlungsmöglichkeiten hatten.
Berliner et al. (Fri,) conducted a review in Severe tricuspid regurgitation. Transcatheter tricuspid edge-to-edge repair (T-TEER) was evaluated on Reduction of tricuspid regurgitation to moderate or less. Transcatheter tricuspid edge-to-edge repair (T-TEER) reduces tricuspid regurgitation to moderate or less in approximately 81-88% of patients, improving functional status and quality of life.